Συμφωνία κοινωνικών εταίρων: Ολική επαναφορά ΣΣΕ και κατώτατου μισθού

Θετικοί εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων στην αύξηση του κατώτατου μισθού αλλά επιφυλακτικές οι εργοδοτικές ενώσεις κατά την πρώτη τριμερή συνάντηση την Τετάρτη 15 Απριλίου, στο υπουργείο Εργασίας, έπειτα από πέντε χρόνια «σιωπής». Το θεσμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί ο κοινωνικός διάλογος για τον καθορισμό του χρονοδιαγράμματος και των επιμέρους ρυθμίσεων παρέχεται με τα δύο νομοσχέδια που ετοιμάζει το υπουργείο για: α) Την άμεση επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων και β) την επαναφορά του κατώτατου μισθού (751 ευρώ) στα προ Μνημονίου επίπεδα σε δύο φάσεις. Η διάλυση των εργασιακών σχέσεων, πέραν των άλλων, εκτίναξε τον αριθμό των ανασφάλιστων εργαζομένων στις 800.000!

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας συζήτησε για τους βασικούς άξονες των δρομολογούμενων αλλαγών με αντιπροσωπείες των ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ και ΣΕΤΕ. Στη διαδικασία, που χαιρετήθηκε από όλους τους συμμετέχοντες, υπήρξε χρήσιμη ανταλλαγή απόψεων και παρατηρήσεων. Ορισμένες από τις Οργανώσεις που συμμετείχαν επιφυλάχθηκαν να καταθέσουν περισσότερο λεπτομερείς θέσεις τις επόμενες ημέρες, αφού δουν και τις συγκεκριμένες διατάξεις.

Το νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το επόμενο διάστημα, προβλέπει την ολική επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων με τους όρους που ίσχυαν πριν από τα μνημόνια, την ενίσχυση του ρόλου του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ, ενώ εισάγει τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και σε επίπεδο ομίλων επιχειρήσεων.

Η πλευρά των εργοδοτών εξέφρασε επιφυλάξεις για το ενδεχόμενο επαναφοράς των τριετιών και των ωριμάνσεων καθώς και για το υψηλό μη μισθολογικό κόστος. Η ΓΣΕΕ χαρακτήρισε απολύτως συμβατές με τα αιτήματα των συνδικάτων τις κυβερνητικές προτάσεις και τόνισε ότι θέση της είναι η άμεση επαναφορά του κατώτατου μισθού μαζί με τις ωριμάνσεις και τα επιδόματα πολυετίας στην προ του μνημονίου κατάσταση, δηλαδή στα 751 ευρώ.

Ο υπουργός Εργασίας Πάνος Σκουρλέτης επισήμανε ότι το σχετικό σχέδιο νόμου* αναμένεται να διαμορφωθεί στην τελική μορφή του τις επόμενες ημέρες. Στο πλαίσιο της διαδικασίας διαβούλευσης, θα αποσταλεί στην ΟΚΕ για γνωμοδότηση και στη συνέχεια προς ψήφιση στη Βουλή.

Η «εισβολή» του ΠΑΜΕ

Η συνάντηση διακόπηκε για περίπου 10 λεπτά, όταν εκπρόσωποι συνδικαλιστικών οργανώσεων που πρόσκεινται στο ΠΑΜΕ μπήκαν στην αίθουσα της συνάντησης για να καταγγείλουν ως προσχηματικό τον κοινωνικό διάλογο και ζήτησαν από τον υπουργό εργασίας την «εδώ και τώρα» επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ, ενώ κατέθεσαν και σχετικό υπόμνημα.

Η απάντηση Σκουρλέτη

Ο υπουργός Εργασίας απαντώντας στους συνδικαλιστές, οι οποίοι προσήλθαν στην αίθουσα που πραγματοποιούνταν ο κοινωνικός διάλογος, είπε: «Ορισμένα συνδικάτα, κάποια σωματεία, θεωρούν αυτή τη στιγμή που ξαναπαίρνει εμπρός ο κοινωνικός διάλογος, που υπάρχει μια αποφασιστική στάση της κυβέρνησης να αποκτήσουν ξανά οι εργαζόμενοι φωνή, δικαιώματα, όπλα, να παρέμβουν και να μας καταθέσουν τις απόψεις τους. Τους δεχτήκαμε. Θα ήθελα όμως να ρωτήσω αν τελικά αυτός ο τρόπος της παρέμβασης βοηθά κάτι το οποίο αυτή τη στιγμή αναγνωρίζουν όλοι ότι είναι αναγκαίο, να προχωρήσουμε δηλαδή στις συγκεκριμένες αλλαγές, ή τελικά δεν είναι και τόσο χρήσιμη μια τέτοιου είδους παρέμβαση».

«Εμείς εμμένουμε στη λογική του κοινωνικού διαλόγου σε αντίθεση με αυτό που επέβαλαν οι μνημονιακές κυβερνήσεις τα προηγούμενα χρόνια όπου μονομερώς αποφάσιζαν και έκαναν πράξη τη βίαιη μείωση των εισοδημάτων των εργαζομένων. Σε αυτή τη διαδικασία διαλόγου είμαστε ανοιχτοί σε κάθε γνώμη», προσέθεσε.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Αυγής της Κυριακής»:

Το νομοσχέδιο που αποτελείται από 21 άρθρα δεν περιλαμβάνει το χρονοδιάγραμμα για τη σταδιακή επαναφορά του κατώτατου μισθού, το οποίο θα ακολουθήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, το αμέσως επόμενο διάστημα με άλλο νομοσχέδιο.

Αναλυτικά, με το νομοσχέδιο:

  • Εισάγεται η υποχρέωση των διαπραγματευόμενων μερών για κωδικοποίηση των όρων προηγούμενων όρων συλλογικών συμβάσεων και διαιτητικών αποφάσεων στο περιεχόμενο των νέων συλλογικών ρυθμίσεων, προκειμένου αυτές να διατηρηθούν σε ισχύ (άρθρο 2).

  • Εισάγεται νέο είδος συλλογικής διαπραγμάτευσης σε επίπεδο ομίλων επιχειρήσεων (άρθρο 3).

  • Καθιερώνεται η υποχρέωση των εργοδοτικών οργανώσεων για διαπραγμάτευση ανεξάρτητα από τη ρητή σχετική πρόβλεψη στο καταστατικό τους (άρθρο 4).

  • Ενισχύεται η δυνατότητα διαπραγμάτευσης σε κλαδικό επίπεδο σε περίπτωση απουσίας κλαδικής εργοδοτικής οργάνωσης μέσα από μεμονωμένους εργοδότες (μέχρι 10) που απασχολούν την πλειονότητα των εργαζομένων του κλάδου, με εναλλακτική δυνατότητα τη συμμετοχή της υπερκείμενης εργοδοτικής οργάνωσης στις διαπραγματεύσεις (άρθρο 6).

  • Επαναφέρεται η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης για τους εργαζόμενους σε περίπτωση συρροής των συλλογικών συμβάσεων.

  • Αίρεται η αναστολή της δυνατότητας επέκτασης των κλαδικών και ομοιεπαγγελματικών συμβάσεων όταν υπογράφονται από εργοδοτικές οργανώσεις που τα μέλη τους απασχολούν την πλειονότητα των εργαζόμενων στον κλάδο.

  • Επαναφέρεται η πλήρης μετενέργεια των κανονιστικών όρων των συλλογικών συμβάσεων 6 μήνες μετά τη λήξη τους, με δυνατότητα παράτασής της σε περίπτωση προσφυγής στον ΟΜΕΔ.

 Μεσολάβηση και Διαιτησία (ΟΜΕΔ)

  • Δημιουργείται ενιαίο σώμα μεσολαβητών / διαιτητών (άρθρο 17).

  • Δημιουργείται σώμα οικονομικών εμπειρογνωμόνων που θα συνδράμει με τεχνικές εκθέσεις το έργο των μεσολαβητών / διαιτητών μετά από αίτημά τους (άρθρο 17).

  • Συνεκτιμάται η εν γένει οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων και της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων στην κρινόμενη συλλογική διαφορά στο στάδιο της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας.

  • Εκλέγεται ο πρόεδρος του ΟΜΕΔ και επιλέγονται οι μεσολαβητές και οι διαιτητές με αυξημένη πλειοψηφία (2/3) των μελών του 9μελούς διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού.

  • Εισάγεται τεκμήριο εγκυρότητας των στοιχείων που επικαλείται η πλευρά των εργαζομένων στο στάδιο της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας στην περίπτωση που η εργοδοτική πλευρά δεν προσκομίσει στο στάδιο των διαπραγματεύσεων τα αναγκαίο από τον νόμο οριζόμενα οικονομικά στοιχεία (συνολικό και επιμέρους μισθολογικό κόστος, λειτουργικές δαπάνες, εν γένει οικονομικά στοιχεία ανά επίπεδο διαπραγμάτευσης, οικονομική πολιτική και πολιτική προσωπικού της επιχείρησης).

  • Ενισχύεται ο θεσμός της Μεσολάβησης, που αποτελεί το βασικό στάδιο επίλυσης των συλλογικών διαφορών, με δυνατότητα επαναδιατύπωσης της πρότασης του μεσολαβητή μετά την αρχική της κατάθεση και την αναζήτηση συγκλίσεων για την οριστική μεσολαβητική πρόταση.

  • Διατηρείται η μονομερής προσφυγή σε τριμελούς σύνθεσης Διαιτησία όταν το ένα μέρος αρνείται τη μεσολάβηση ή απορρίπτει τη μεσολαβητική πρόταση.

  • Διατηρείται η αρμοδιότητα της Διαιτησίας επί του συνόλου της κρινόμενης συλλογικής διαφοράς.

  • Καταργείται, τέλος, ο δεύτερος βαθμός διαιτησίας και δικαστικού ελέγχου της διαιτητικής απόφασης, με τον δικαστικό έλεγχο να παραμένει σε πρώτο βαθμό μόνο ως προς τη νομιμότητα της διαιτητικής διαδικασίας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s